Загальна кількість переглядів сторінки

четвер, 15 січня 2015 р.

Словник методів і прийомів критичного мислення

1. "Асоціативний кущ" - на дошці малюється сонечко: коло з необхідною кількістю промінців. У середині вчитель записує аналізоване поняття, після чого учні добирають і записують на кінцях промінців характеристики цього поняття.

2. "Гронування" - обирається ключове поняття, термін. До нього добираються слова за певними зв'язками чи асоціаціями.

3. "Запитай у автора" - учні складають перелік запитань до автора за прочитаним твором, а потім стараються віднайти на них відповіді.

4. "ЗХД" ("Знаю - хочу дізнатися - дізнався") - для втілення цього прийому складається таблиця, яка містить три відповідні стовпчики. Перші два стовпчики ("Знаю" і "Хочу дізнатися") учні заповнюють на початку уроку (етапи актуалізації та мотивації), останній - вкінці на етапі рефлексії.

5. "Діаграма Ейлера-Вена" - цей навчальний метод учить порівнювати - проблеми твору, біографії письменників, літературних героїв тощо. Для його втілення на дошці креслимо два кола, які б перетиналися, утворюючи спільну середину. У перше і друге кола записуємо ту інформацію, яка є різною для аналізованих понять, у середину записуємо все, що є для них обох спільним.

6. "Кубування" - метод навчання, суть якого полягає у 6 різнотипних запитаннях із теми, які б різносторонньо розкривали її сутність:
     1) Опиши це.
     2) Порівняй це.
     3) Добери асоціації.
     4) Проаналізуй це.
     5) Як це використати.
     6) Які це має "плюси" та "мінуси".

7. Методика взаємних запитань - учень готує запитання з певної теми, які потім ставить до всього класу, або конкретному учневі.


8. "Мікрофон" - відповідь-узагальнення (обмежена часом) усіх пристуніх у класі. Висловлються лише той, хто тримає в руках "мікрофон" (можна використати будь-яку інші річ).

9. "Мозковий штурм" - метод опитування, за якого всі відповіді учнів є прийнятними.

10. "Незакінчене речення" - учні по черзі продовжують сказане вчителем речення. Зокрема, такий метод використовується на етапі евокації, щоб прокоментувати епіграф або цитату, чи рефлексії - з метою узагальнення інформації.

11. "Прес" - сприяє чіткому та логічному формулюванню думок, що особливо необхідно для підготовки до ЗНО. Відповідь учнів будується за схемою:
     1) Власна позиція: "Я вважаю, що...", "На мою думку..."
     2) Аргументація: "тому, що...". "..., бо..."
     3) Приклад: "Наприклад..."
     4) Висновки: "Таким чином...", "Отже..."

12. "Сенкан" - п'ятрядковий неримований вірш, що має таку схему:
  - 1 рядок: 1 слово-тема (іменник).
  - 2 рядок: 2 прикметники (ознака).
  - 3 рядок: 3 дієслова (пов'язана з темою активність).
  - 4 рядок: фраза з 4 слів (розуміння теми, ставлення до неї).
  - 5 рядок: слово-висновок (іменник, синонім або висновок до теми).




Немає коментарів:

Дописати коментар